Luštěniny

Luštěniny (hrách, čočka, fazole, cizrna) jsou dobrým zdrojem pomalu trávených sacharidů, vlákniny a proteinů. I když mají skvělý podíl výživných složek, tak se některý obávají zařadit luštěniny častěji do jídelníčku kvůli nadýmaní.

I vy se po konzumaci luštěnin obáváte nadýmaní? Jak uvařit luštěniny tak, aby jste se nemuseli mít strach z nadýmaní?

Tady je jednoduchý návod: přebrané a umyté luštěniny zalijte vodou v poměru 1:5 a necháte provařit. Povařte 2 až 3 minuty. Odstavte, zakrytě a nechejte stát aspoň jednu hodinu, můžete i celou noc. Nebo převařenu vodu po hodině zlijte, zalijte luštěniny čistou vodou a nechejte na noc v ledničce napučet. Následující den vodu zlijte a luštěniny uvařte v čisté vodě. Tímhle způsobem snížíte obsah nestravitelných sacharidu způsobujících nadýmaní o 50 – 90%.  

 Další rady při vaření luštěnin:

vaření luštěnin v tlakovém hrnci zkrátí čas vaření až o 75%

vařte v neosolené vodě - některé jinak v slané vodě ztvrdnu

rajčata, ocet nebo citronová šťáva bráni změknutí luštěnin, proto je přidávejte až když jsou luštěniny uvařené

A zajímavost na závěr, věděli jste, že tmavé druhy fazolí obsahuji více antioxidantu jako citrusy?